9-letni syn przeszedł właśnie kolejny „
level” we Freedom Mu i zakomunikował mi, że po skończeniu szkoły chciałby projektować gry. Hm, prawnik, lekarz – nie tylko w Korei są to zawody godne szacunku. No, ale staram się nie wpadać w panikę. John C. Beck i Mitchell Wade w książce „Dzieciaki są w porządku: jak pokolenie graczy zmienia rynek pracy” twierdzą, że gry wideo mogą spełniać ważną rolę w rozwoju młodych ludzi. A według firmy Apply Group co najmniej 100 największych firm świata wkrótce będzie używać gier komputerowych do edukacji swoich pracowników.
NKJP: Krzysztof Kawa, Giganci e-sportu, Dziennik Polski, 28.11.2008
Obecnie nie znosił: idiotek ze swojej klasy oglądających bez przerwy Hannah Montanę i rozmawiających o chłopcach z boysbandów, awarii prądu podczas pokonywania ostatniego
levelu Call of Duty, lektur szkolnych i dresiarzy. Ale miał również specjalne podium dla Trzech Rzeczy, które wywoływały w nim poczucie wyjątkowo silnej i niezmąconej nienawiści.
KWJP: Jakub Żulczyk, Zmorojewo, 2019
Porównanie zjawiska prześladowania do gry zostało zainspirowane sposobem, w jakim uczniowie o nim opowiadali, wskazując na to, co „się robi”, w jaki sposób „nabija się punkty”, na czym „się traci” i gdzie są pułapki, na które trzeba uważać. Jak określił to jeden z uczniów: „musisz uważać, co robisz, bo jak raz przegniesz, to po tobie”. Uczennica stwierdziła natomiast: „jak na początku nabijesz punktów, to masz już spokój” lub „musisz uważać, co kto robi i co mówi, i działać jak trzeba”. Szczególnie interesująca była wypowiedź ucznia dotycząca uzyskanej i utrzymywanej pozycji w klasie, która zapewnia mu cenny spokój. Stwierdził on mianowicie:
Kuba: Jestem już na takim
levelu, że w sumie mogę mieć wywalone na to.
Badacz: Co masz na myśli, mówiąc, że jesteś na
levelu?
Kuba: No w sensie, że jak się człowiek na początku postara i pokaże, że jest spoko i ma kolegów i takie rzeczy, to już jest jakby nietykalny, nawet jak się potem już nie stara. No coś takiego w sumie.
Małgorzata Wójcik, Maria Mondry, Prześladowanie rówieśnicze jako gra – konteksty, zasady i gracze, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, t. 19, nr 4, 2020, s. 99